snelkoppelingen
Inhoud

Fruit verzacht effect van vette en koolhydraat rijke maaltijd

fruit assorti (3).jpgdonderdag 15 april 2010 11:06 Maaltijden met veel koolhydraten en vetten bevorderen ontstekingen in het lichaam. De van nature voorkomende stoffen in fruit kunnen volgens een onderzoek dit effect reduceren.

Bij het onderzoek lieten wetenschappers van de universiteit van Buffalo 30 gezonde volwassenen elk een ei en een worstenbroodje eten, gevolgd door chocoladekoekjes. Daarna dronken telkens 10 deelnemers water, limonade of sinaasappelsap. Na het eten nam het aantal vrije radicalen met twee derde toe bij de proefpersonen die water of limonade dronken.

Bij de proefpersonen die sinaasappelsap dronken steeg de concentratie vrije radicalen met ongeveer de helft en het had ook een beter effect op andere ontstekingsbevorderende stoffen. Regelmatige consumptie van fruit bij het eten kan volgens een verslag van endocrinologen in het 'American Journal of Clinical Nutrition' hart- en vaatziekten, zoals een hartaanval of een beroerte, voorkomen.

Verantwoordelijk voor de positieve effecten zijn de flavonoïden in de vruchten.

«Terug

Archief > 2012

mei

april

maart

februari

januari




Snelkoppelingen
Dit is een activiteit van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
illustratie illustratie